Vogelkopjes

We beginnen het vogelproject met kijken naar de nestkasten op Beleef de lente. We kijken naar de ooievaars die hun nest maken en volgens de kinderen aan het stoeien zijn. Nee, ze zijn aan te spelen denkt een ander en weer een ander denkt dat ze aan het paren zijn. We kijken naar de uilen, de slechtvalk en de zeearend. Alle vogels zijn druk bezig, want het is lente! We zien de overeenkomsten tussen de vogels: ze hebben veren, 2 poten, vleugels, een snavel. We zien ook dat ze ook van elkaar verschillen door bijvoorbeeld hun grootte of de kleuren.
We lezen het boek ‘How the birds got their colors’. Een prachtig verhaal uit de droomtijd van de Aboriginals over het ontstaan van de kleuren van alle vogels op aarde. In groep 1 hebben de kinderen dit verhaal ook al eens gehoord, sommige kinderen weten nog precies hoe het gaat. Iedereen is weer onder de indruk van dit mooi vertelde en getekende verhaal.
We ontwerpen onze eigen vogel. Deze moet in ieder geval een snavel, 2 poten en vleugels hebben. Want we moeten wel kunnen zien dat het een vogel is. Verder mag je er flink op los fantaseren.
Omdat ons jaarthema kunst is, maken we het volgende vogel ontwerp met een bepaalde techniek: pointillisme. Dit is een techniek waarbij je allerlei stipjes zet en zo een voorstelling maakt. Deze schildertechniek werd vooral gebruikt aan het eind van de negentiende eeuw. We bekijken schilderijen die volgens deze techniek zijn gemaakt. We gebruiken het eerste ontwerp als voorbeeld voor het ontwerp in pointillistische stijl.
De twee ontwerpen die gemaakt zijn, plakken we samen op een groot papier en maken hier vervolgens een achtergrond bij. Nu gaan we bezig met het eindproduct. Het vogelontwerp in pointillistische stijl maken we met speciale verf op witte bekers en kopjes. Best spannend om te doen, want je kunt niet meer gummen. De één gaat zeker van zichzelf aan de slag en de ander bekijkt eerst het kopje en het ontwerp van alle kanten. Nog even de kopjes en bekers in de oven zodat de verf goed blijft zitten. Het resultaat is fantastisch! 

'Allemaal vogelkopjes bij elkaar.'

Dit is de PWS: We zijn op school om te leren en te proberen

We omarmen verschillen en bevorderen wederzijds begrip met behulp van DENKGEWOONTEN, zoals samen kunnen we meer dan alleen, ik blijf het proberen etc. We bieden een veilige omgeving waarin kinderen worden gestimuleerd om te leren, te vragen, te onderzoeken en te ontdekken. We hechten waarde aan verbinding tussen kinderen, ouders en leerkrachten.
Meer over ons pedagogisch concept

IKC: onderwijs en opvang onder één dak

IKC Prof. Wassenberghskoalle wordt een Integraal Kindcentrum en krijgt hiervoor nieuwe huisvesting in 2027. Het onderwijs en kinderopvang werken nu al nauw samen. We bieden een leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar waar Reggio aspecten zichtbaar zijn. De voorschoolse opvang is open vanaf 7:15 uur en de naschoolse opvang is geopend van 14:15 uur tot 18:00 uur. De opvang wordt verzorgd door SKF.
Meer over ons IKC