Missie en visie
Missie
We willen kinderen laten opgroeien tot zelfstandige, verantwoordelijke wereldburgers. De PWS is een leergemeenschap voor kinderen, ouders en leerkrachten waarin de kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting centraal staan. We zoeken naar verbinding met elkaar en onze omgeving.
Visie
Om kinderen te helpen "worden wie ze zijn", halen we inspiratie uit de Reggio Emilia benadering. We geloven in de kracht van "De Honderd Talen", waarin kinderen zich kunnen uiten door middel van verschillende expressievormen zoals tekenen, boetseren, muziek maken en bewegen. In ons "atelier" geven we kinderen de ruimte om zich in verschillende talen uit te drukken. We stimuleren leren, ontdekken, vragen stellen en onderzoek doen. We omarmen verschillen, streven naar wederzijds begrip en kijken verder dan onze eigen grenzen. We erkennen dat leerlingen van vandaag de wereldburgers van morgen zijn. We spelen in op vragen als "wie ben ik en waarom doe ik wat ik doe".
Pedagogisch concept
Onze belangrijkste inspiratiebron voor ons pedagogisch handelen is de Reggio Emilia benadering. Andere inspiratiebronnen waar wij uit putten zijn de visie van Rebeca Wild en Emmi Pikler. Kernwoorden daarbij zijn: liefde voor het kind, respect voor de ontwikkeling, vrijheid en grenzen, als individu en collectief betekenisvol zijn.
Meer over het pedagogisch concept
Wij vinden we het belangrijk dat ieder kind:
- opgroeit tot een zelfstandige, verantwoordelijke wereldburger
- deel uitmaakt van een leergemeenschap gebaseerd op gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting
- zichzelf kan uiten en ontwikkelen via diverse expressievormen, zoals tekenen, boetseren, muziek maken en bewegen
- de ruimte krijgt om te leren, te ontdekken, vragen te stellen en op onderzoek uit te gaan
- wordt gestimuleerd om verschillen te omarmen en wederzijds begrip te bevorderen
- inzicht krijgt in de eigen identiteit en beweegredenen door te reflecteren op vragen als "wie ben ik en waarom doe ik wat ik doe"
- wordt begeleid met liefde, respect en het juiste evenwicht tussen vrijheid en grenzen
- wordt gezien als een individu en tegelijkertijd betekenisvolle verbindingen kan aangaan met anderen